Chikane i landsbyen

Jeg ville egentlig bevare den lette tone og fortælle noget mere om ferien, om mit hækle og strikketøj og om haven (der begynder at lignesig selv igen) men det bliver ikke lige nu – for der foregår noget uhyggeligt i smørhullet….

Igennem de sidste måneder har der foregået (og det foregår stadig) en regulær hetz mod en irakisk flygtningefamilie her i landsbyen – og det bliver hele tiden værre. Familien har henvendt sig til mig for at få hjælp, men jeg ved ikke hvad jeg kan gøre – måske har du et forslag?

Her er historien som jeg har forstået den:

Om familien:

Familien består af far, mor, dreng 18 år, dreng ca 13 år, dreng 10 år samt to tvillingepiger på ca 8 år. De kom til byen for ca 3 år siden – et par måneder efter atvi flyttede hertil. Faren er stærkt traumatisk skadet og hele familien  er  vist det man betegner som sekundært traumatiske. De har mange problemer og selv om børnene hurtigt har lært dansk, kan far og mor meget lidt.

Jeg kender familien fordi den 10 årige dreng går i klasse med min søn og jeg i forbindelse m arrangementer i klassen har besøgt dem for at invitere dem personligt.

Forløbet:

En gang i løbet af foråret kommer D (13 år) op at slås med en dansk dreng (ham kalder jeg lige O) på skolen. Som jeg har forstået det (fra lærere og fra D selv), havde O gennem længere tid chikaneret og mobbet de to tvillingepiger. O er kendt på skolen (og af diverse fritids og idrætsforeninger) som en ballademager, der slås en del og i øvrigt har et heftigt temperament. På et tidspunkt slår det klik for D og han kommer op at slås m O (eller overfalder O, afhængigt af definition). D siger selv at han blev helt sort i hovedet. Det går i hvert fald galt. Det er et meget voldsomt slagsmål hvor D bl.a. tager kvælertag på O, der får mærker på halsen.

Jeg hører om sagen da vi er til forældremøde forud for at vores børn skal skifte til klubben (O’s lillesøster går i min søns klasse). Her fortæller O’s mor at de anmeldte D til politiet, men at de ikke gjorde noget, og herefter danner sig der en hetz-stemning i forsamlingen og flere mødre er enige om at “den familie skal bare smides ud af den her by” (citat!). Jeg siger fra på det tidspunkt, jeg synes ikke man kan tillade sig at have den holdning, men at man hellere skulle forsøge at hjælpe og integrere familien – det er en enkelt flygtningefamilie i en meget ressourcestærk landsby (og foreslår bl.a. at man jo kunne prøve at tale ordentligt m familien, alternativt kontakte SSP konsulenterne for noget mægling) og det førte så til at et par mødre ikke længere hilser på mig… Nå, det overlever jeg jo nok fint.

Der går en måneds tid (vi er nu i begyndelsen af juni), så kommer faren til mig og viser et brev fra beboerklagenævnet, hvoraf det fremgår at der i byen simpelthen er blevet indsamlet underskrifter for at få familien smidt ud af deres bolig. Klagerne lyder på voldelig adfærd og støj. Han fortæller mig at deres naboer (bortset fra 2 familier) gentagne gange har råbt efter børnene, samt slået drengene, og at de også har tilkaldt politiet en masse gange – bl.a. engang hvor børnene legede med vandpistoler (de ringede til politiet og fortalte at børnene havde våben). Familen skal svare skriftligt på klagerne og jeg kontakter en af mine arabiske bekendte, så han kan oversætte og hjælpe familien med at få skrevet brevet (som sagt har vi lidt kommunikationsvanskeligheder, så nogle gange er det godt at få lidt tolke-hjælp). Så vidt jeg forstår på min bekendt, har de fået skrevet brevet og det skulle være sendt af sted.

I går (efter at jeg har været bortrejst på ferie) kom faren så igen. Han siger til mig at det bliver værre og værre. Selv pigerne bliver chikaneret nu. Der bliver råbt efter dem i byen. Den ene piges cykel er blevet stjålet. Drengen på 10 års nye cykel har fået skåret dækkene op, og de har modtaget i hvert fald et racistisk brev (med falsk afsenderadresse, naturligvis – klik på thumbnailen for at se billedet i fuld størrelse).

chikanebrev

Det er bare så grimt!

Jeg ved ikke hvad man kan gøre for at hjælpe familien. De ønsker ikke at flytte fra landsbyen (og hvor skulle de i øvrigt flytte hen). Der er garanteret mange andre end mig og min familie, der synes at det er forkert at chikanere familien på den måde, men hvordan støtter man dem?

Skal man kontakte medierne, for at få blæst en storm op om det? Hvad kan vi gøre?

Jeg skammer mig!

For english speaking readers:

above is a rambling of a story of a harrassement going on towards an Iraqi family in the village. I’m ashamed. I’m sad. I’m angry. And I don’t know how to help them.

2 responses to “Chikane i landsbyen

  1. Hej!
    Det kunne da være en idé at kontakte medierne – for at få lidt omtale af det. For det er da ganske enkelt urimeligt og ondskabsfuldt.
    KH Britta

  2. Pingback: Glad! « Uld og Urter

Leave a Reply

