sidst på sæsonen.. / End of the season

Ja, den er vist go nok – det er ved at være slut på sommeren.. Lyset er anderledes. Der er gule blade på plænen.

Det får mig til at tænke på hvad jeg vil næste år

Næste år er det jo (forhåbentlig?) ikke den her have, der skal nydes, og jeg ved godt at man det første år i en ny have ikke skal lave (om på) for meget, men alligevel vil jeg satse på at jeg næste år skal:

 – have ærteblomster – og mange af dem!

– prøve at dyrke Loofah svampe (det er en plante af agurkeslægten).

– sætte nogle Georginer

– dyrke sjove tomater.

– plante flere agurker (og især flere “skoleagurker”) – men kan man det uden drivhus?

– så Zinnia (frøkenhat). Jeg havde dem det første år her i hytten, og savner dem.

Lige nu er jeg rigtig glad for alle kornblomsterne i blomsterbedet. Jeg såede en pose m blandede farver i foråret 2005 (en frøpose fra Dagligbrugsen) – og de er her endnu. I massevis af forskellige farvekombinationer. Hvide, hvide m lilla, lilla, blå, lyserøde, rosa, stærk pink, lyserøde m pink midte osv osv..

 Sådan nogle kan det også ske at jeg skal have i min nye have (hvor der i hvert fald i øjeblikket er en utrolig iøjnefaldende mangel på blomster!).

En sammenfiltret klump m selvsåere:

kornblomster

En enkelt på nært hold:

en enkelt kornblomst

De er nu meget fine, synes jeg!

Well, we are getting closer to the end of summer. The light is different. There are yellow leaves on the grass..

I makes me start thinking about what I want to do next year..

It’s (hopefully) a different garden I’m enjoying next year, and I know that I’m not supposed to do (or change) anything the first year in a new garden. But still.

Next year I’ll:

– plant sweet peas – lots and lots.

– Try growing Loofah sponges (it’s a plant in the cucumber family)

– plant more Dahlias

– Grow different sorts of tomatoes.

– Grow more cucumbers (especially the small kind!) – but can it be done without a green house?

– Sow zinnias! I had them my first year in this garden – and loved them!

Right now I’m enjoying the annuals (I don’t know the english name for???) that I originally sowed in the spring of 2005 – and they have been sowing themselfes since. They have a lot of different colours and patterns. All that in a small bag from the supermarket…

The first picture shows some of the different colours, the second is a close up of one of the light pink with a dark pink center. I really really like them!

4 responses to “sidst på sæsonen.. / End of the season

  1. Ærteblomster, georginer, frøkenhat og kornblomster. Jeg glæder mig til at se dem på din blog til næste år 🙂 Og hvor er det dog et fint billede, nærbilledet af den lyserøde. Det kræver en rolig hånd og stor evne til at finindstille kameraet! Tak for det.

  2. I love coming here and seeing your flowers – can’t help you with the English name for those ones though – they are stunning. Hope everything goes smoothly with the purchase of your new house.
    Ruth

  3. Jamen det kan jeg, de hedder såmænd Cornflower:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Cornflower

    Rigtig fint foto!

  4. hvor har du fået fat i de der loofah frø henne?

Leave a Reply

