At sy bukser – del 1. / sewing pants – part 1.

Jeg mangler bukser! I allerhøjeste grad! De sidste par uger har jeg stort set levet i mine jeans (har et par jeg bruger) og så skiftet med et par pæne selvsyede bukser, der desværre har haft et hårdt møde m kattekløer, så der er løse tråde overalt. Det går ikke.

Heldigvis kan jeg selv sy bukser (for jeg kan ikke finde nogle i butikkerne som jeg er tilfredse med mere).

Det kan alle jo sådanset, men jeg har hørt mange sige at selv om de kan sy alt muligt andet, så går det ikke med bukser, og derfor inviterer jeg nu alle til at følge mig i kreationen af mine bukser, så at de selv kan blive inspirerede! 

Det vigtigste, efter min mening, ved at sy et par velsiddende bukser er faktisk at tilrette mønsteret – inden der bliver klippet i noget stof. Det lyder besværligt, men det skal jo kun gøres den første gang man bruger mønsteret (medmindre man tager på eller taber sig mere end 3 – 4 kg, så må man lige kigge på mønsteret igen), og så kan man bruge det igen og igen. Hele processen med tilretningen af mønsteret tager mig 2 – 3 timer, inklusiv at tegne mønsteret af (og det kan jo godt deles op over nogle dage!).

Jeg har lært teknikkerne fra bogen Pants for Real People og fra at følge med i diskutioner på Patternreview.com:

PFRP

Jamen…. Lad os komme i gang!

Jeg vil lave det jeg kalder “pæne bukser”. Jeg bruger ONION 4009  fordi: 1. Det er bukser med vidde i benene (som jeg godt ka li) og 2. Der er en bred linning, hvilket er rigtig godt til at holde mave-fluff inde! Og så er de enkle at gå i gang med! 

Det første jeg gør er at tegne mønsteret af. Jeg vælger buksestørrelse efter hoftevidden (selv om min talje er stor i forhold til) og tilretter så taljen til at passe mig. Man kan bruge alle slags mønsterpapir, men jeg foretrækker at bruge det, der minder lidt og vlies. Jeg har set det kaldt burda-papir og man kan nogle gange købe det i gode stofforretninger og ellers køber jeg det der hedder mønster-vlies i Stof og Stil.

Her på billedet har jeg tegnet mønsteret af, og ladet meget plads (gerne 5 cm) stå ved sømmene til at tilrette med!  

pattern traced

Så nåler jeg for og bagstykke sammen i side og indersømme, så jeg kan prøve mønsteret på (jo, den er go nok!)

pinned pattern

Et stykke elastik om maven holder mønsteret på plads (og nu kommer vi så til noget jeg er lidt blufærdig over at vise), og så er jeg klar til at bedømme mønsterets pasform på mig. Jeg bruger et stort spejl + et håndholdt spejl (til når jeg skal se mig selv bagfra), og så har jeg fundet ud af at bruge min timer-funktion på kameraet til at se på migselv lidt mere objektivt.  

Alle de her tilretninger er jo kun nogle jeg skal lave. Vi har alle forskellig kropsform, og det er forskellige tilretninger der skal til for at få mønsteret til at passe. Det med at tjekke sidesømmene og center-for og center-bag gælder nu nok for alle (det er jo ikke sikkert at der skal ændres noget). 

 tisssue for

Jeg starter med at kigge på forstykket (billedet her er fra en tidligere omgang). Det er vigtigt at skridtsømmen skal nå center for, som er nede under navlen. Det gjorde den ikke på mig, så sidesømmen skal lægges ud.  Hvis man bruger et mønster med indsnit på forstykket kan man starte med at lægge indsnittet ud (normalt skal man kun bruge de forreste indsnit hvis man er under 25 og har en mave der går indad:-))

pattern side seam

Når sidesømmene er lagt ud (man tager mønsteret af, lægger det flat og sætter nålene i “ekstrastykket” så det passer) prøver jeg igen, og checker om den bagerste skridtsøm når min center bag. Det gjorde den nu, men til gengæld er det tydeligt, at der ikke er mønster nok til at dække alting (altså min numse) – der mangler papir nok til at nå op til elastikken!

bag1

Så der skal lægges noget papir til. Jeg tager mønsteret af, tager nålene ud (så mønsteret kan ligge fladt) og taper et stykke af mønsterpapiret på.

pattern back 

Så prøver jeg igen (på det her billede har jeg ikke fået hevet papiret ordentligt på plads. Det skal man altså i virkeligheden :-)):

tissuebag 2

Det næste jeg så kigger på er mærkelige folder og linier og for meget stof situationer. Efterhånden som man har prøvet det her mønster-tilretning nogle gange, finder man ud af at det næsten altid er nogenlunde de samme tilretninger der skal til (i hvert fald hvis det er europæiske mønstre man bruger – de bruger næsten alle ca. den samme grundmodel).
Hos mig er der noget med bredden på bag-buksen, der er altid for meget stof, (og jeg har allerede lavet en lodret fold der følger trådretningen inden jeg tegner mønsteret af) og især for meget lige under ballerne… Således også her. På billedet har jeg taget nogle nåle og prøvet at markere hvor meget der skal væk:

tissuebag 3

Og så kommer vi til noget lidt kompliceret. Jeg skal fjerne det der kaldes et “fiskeøje-indsnit” (direkte oversat) og til det bruger jeg en teknik, som er forklaret så godt af Debbie Cook, at der ikke er nogen grund til at fortælle om det her, SE SELV

Alle rettelser til mønsteret skal overføres til papiret:

tegne

Andre problemer gennemgåes i bogen, og folk er også altid klar med at hjælpe med at “læse linier og folder” på Patternreview!

Nå men, da det nu er i orden, og sidesømmene falder pænt og linierne er mere eller mindre væk (it doesn’t have to be perfect!), er jeg klar til at gøre mønsteret klar til klipning. Jeg tilføjer altid sømrum på mønstre jeg ved jeg vil bruge mere end en gang (så er det nemmere at klippe stoffet ud), i det her tilfælde tilføjer jeg 2 cm ved sidesømmene og taljen og 1,5 cm ved side- og skridtsømme + 4 cm ved sømmen (det er godt at have lidt at lege med ift høje hæle osv). Det noterer jeg ned på selve mønsteret, men også på en lille post-it, jeg kan sætte ved symaskinen mes jeg syr.

post it

Og så skal jeg også lige huske at tilrette linningsmønsteret så det passer til for og bagbuks.

Når alt det er ordnet, er jeg klar til at klippe i stoffet…. (fortsættelse følger!)

So, I need pants very much! The last couple of weeks I’ve only been wearing my jeans (I only have one pair I actually use) and some dress pants that have been in a close encounter with catclaws, which leaves them looking somewhat ratty (It’s getting chilly here, so no skirts and no capri pants anymore)…. That won’t do.

Luckyli I’m able to sew my own pants – which is especially fortunate since I can’t find any in stores that I really like the fit of (one gets so pricky!). Now anyone is able to sew their own pants, but I’ve heard a lot of otherwise talented sewers saying that they just can’t make pants, so that’s why I’m now inviting anyone interested to follow the creation of some – and maybe even get inpired to try for themselfes!

The most inportant thing, to get a wellfitting pair of pants is – in my opinion – to adjust the pattern before cutting into fabric. It sounds like a lot of work, but you only do it once with every new pattern (unless you gain or loose 3 – 4 kg, then you have to try the pattern on again) and you can use the same pattern again and again! The entire process of adjusting the pattern usually takes me 2 or 3 hours, including tracing the pattern at the beginning, and you don’t have to do it all on the same day!

I learned the techniques from the book Pants for Real People and from following discussions on Patternreview.com:

PFRP

Well, let’s get to i!

I’m going to make myself a pair of dress pants. I use ONION 4009  because 1: they have really wide legs, which I really like and 2: they have a wide waistband, which is great for keeping any stomack-fluff hidden! And then they are simple to sew. 

First thing I do is tracing the pattern onto tracing paper. You can use any kind, but I prefer Swedish tracing paper or similar. In the first picture I have traced the pattern and left plenty of room for extra wide seam allowances – or really for the alterations – leave atleast 5 cm (or 2 inches) . Use the size that correspond with your hip-width.

Then I pin the front and back piece together, to make it ready for trying on (yep, really!) – see picture 2.

A piece of elastic around the waist keeps the pattern pieces up (and here is where I am a little shy) and then I’m ready to evaluate the pattern fit. I use a big mirror and a hand held mirror to see myself from behind, and I just started using the timer function on my camera – and that is really great for a more objective evaluation!

All the alterations shown here are really just for me, each body needs different alterations on different patterns, but checking the side-seams and the center-front and center-back is the same for everyone.

<look at pic 2, showing me trying on the front piece, only this is actually a pic from another pattern alteration>

I begin by having a look at the front piece. The crotch seam has to reach the center front (right uder my belly button). It didn’t onme, so I have to let out the side seam. I you use  pattern with front darts, it might be enough to just let the darts out (you really only need those if you are under 25 and still have a stomach that goes inward :-) 

<look at pic 3, that shows that I’ve let the side seams out>

Once the sideseams are corrected (take off the pattern, undo the pins and lay the pattern flat before you repin), I’m trying it on again to see if the back piece crotch seam reaches my center back. This one did, but it’s easy to see that there is not enough material to cover everything (my butt), so I have to add material to the back piece. I place the pattern flat, and tape additional tracing paper to the piece.

<see pic 4 and 5 and 6>

Then I try the pattern on again and check to see if everything is ok so far, before I move on, now concentrating on evaluating weird folds and lines. As you have been doing this with different patterns a few times, you begin to realise that you always need to do the same kind of alterations (if you use european patterns, anyway, because they are almost all drafted from nearly the same sloper).

With me it’s something about the width of the back piece on pants, there is always too much material across (I’ve already done the vertical tuck following the grainline on these before tracing), and also usually something with folds just under the buttocks. Also on this pattern – on this picture I’ve folded and pinned the additional material, to see how much needs to go…

<see pic 7>

And how to fix this is a little complicated, I need to make what is called a “fish-eye-dart” and Debbie Cook explained it so well, so there is no need for me to repeat it – look HERE! 

Other problems are well described in the book, and also people are always ready to help solving “folds and lines” at patternreview!

All alterations must be transfered to the patern pieces: <see pic 8>

Well, since everything is now ok (It doesn’t have o be perfect!!!!), the side seams hang nicely and the more obviously fold and lines are gone, I’m going to prepare the pattern for cutting. I always add seam allowances to patterns I know I’m going to use more than once. In this case I’m adding 2 cm to side seams and waist, 1,5 cm to crotch seam and inseam and 4 cm to the hem. I note this on the pattern, but also on a post-it note I can stitch to the sewing machine while sewing the pattern. <see pic 9>

 And then I have to remember to adjust the waistband pattern pieces so it fits the pants. 

When all this is done, I’m ready to cut the fabric….. To be continued!

4 responses to “At sy bukser – del 1. / sewing pants – part 1.

  1. Hvor spændende at følge med i. Der var allerede meget jeg kunne lære her i første afsnit. Det skal da prøves af når jeg – engang – får mit syrum færdig.

  2. Pingback: At sy bukser - del 2. / sewing pants - part 2. « Uld og Urter

Leave a Reply

