Klippe-presse bord / cutting & pressing table

I dag har jeg (og med “jeg” mener jeg Hr. Urt) lavet et klippe-presse bord til mit syområde!

Jeg har længe ønsket mig et ordentligt arbejdsbord, til at klippe stof ud og til at presse sømme, men har ikke rigtig haft plads før. Men nu har jeg et hjørne bag en dør, som kan bruges. Selv om jeg ikke har et rigtigt syrum har jeg alligevel fået et pænt stykke areal at brede mig på.

Bordet er ikke stort nok til at jeg kan klippe bukser og jakker ud, men diverse home-dec ting (hvad er det danske ord for det??) og t-shirts og sådan noget kan det godt bruges til. Det kan heller ikke hel erstatte strygebrædtet til store stykker stof, men med mine presseredskaber kan det nu lligeve klare det meste.

Og hvordan har du så lavet det? spørger I måske…

Her kommer anvisningerne:

Man tager:

1 gammel bordplade (min er oprindelig et skrivebord fra IKEA, men har ikke været brugt i mange år)

 bord2.jpg

4 indstillige bordben (så det kan komme op i 90 cm højde)

1 stykke bordfilt – eller strygefilt (stort nok til at det kan lægge dobbelt).

 bord4.jpg

1 stykke stof

Gaffa tape

hæfteklammer og hæftepistol

—————

Det første vi (igen – min mand) gjorde var at placere bordpladen oven på filten, og så fastgøre filten midlertidigt med gaffatape – det er bedst at være to til det, så man kan stramme filten helt op.

bord6.jpg

Herefter brugte vi (han) en hæftemaskine til at sætte filten fast hele vejen rundt. Bagefter fjernede vi gaffa-tapen og klippede filten til.

bord9.jpg

Så blev bordplade med filt placeret oven på stoffet. Jeg har valgt noget ret barnligt stof fra IKEA (det var billigt, og jeg kan godt li farverne).

Det blev også sat midlertidigt fast med gaffa tape og derefter skudt fast m hæfteklammer:

bord10.jpg

Så blev benene sat på:

bord11.jpg

Og det blev sat på plads. Jeg har også sat en strygejernsholder op (fra køkkenafdelingen i min yndligsbutik), og sådan ser det færdige arrangement ud – klar til brug:

bord12.jpg

Fint, ikk?

Today I (and by “I”, I mean Mr. Weed) made a cutting-pressing table for my sewing area.

I’ve been wishing for one for quite some time, but haven’t had room before. But now I have a corner of my sewing area to use (even though I don’t have a real sewing room, I do have quite a lot of room).

The table isn’t big enough for cutting fabric for trousers or jackets, but will work for most home dec projects and t-shirts. And even though it doesn’t completely replace the ironing board when it comes to ironing large pieces of fabric, it will be great for most things – especially with my pressing tools.

Well, How was it made, you might wonder…

Here is how:

You need

1 table top (I used an old worn one, that I used as a desk several years ago)

4 table legs, that are high enough for standing height.

1 large piece of pressing felt or table felt (I used table felt in a double layer)

1 piece of fabric

duct tape

stables and stable gun

——-

The firt thing we (my husband) did, was to place the table top on top of the folded felt. He then secured it temporarily with duct tape before using a stable gun to stable it in place. You might need to be two people to do this, as it is important that you tighten the felt.

Then he stabled the felt to the table top all the way around the edges before we removed the tape and cut the remaining felt off.

Then we placed the table top with felt on top of the fabric (I chose a somewhat childish design – mainly because I love the colours), secured with tape and stabled the fabric in place..

Then we (he) put on the legs.

I put up an iron holder (from the kitchen department in my favorite store) And at the last picture you can see how it all turned out – ready to use. Great, isn’t it?

5 responses to “Klippe-presse bord / cutting & pressing table

  1. It is a great idea! and very pretty fabric covering it too.

  2. Smart! Jeg har også en drøm om at indbygge strygebrættet i mit vaskerum, som stadig er et luftkastel…Tror jeg vil starte med at investere i den der strygejernsholder, for den er sgisme da smart! Stoffet er fedest, jeg ÆLSKER barnligt stof med glade farver.
    kh Linda

  3. Great it is! I love the colorful fabric. It’s also good that you have just the right space for it. My sewing space is a shambles, but I’m going to IKEA today to see if I can find a storage solution for my wayyy too many fabrics.
    Happy New Year, Maria!

  4. Tak – thank you!
    It’s working great – and is very handy for cutting out – I can pin directly through the fabric to keep the pattern pieces in place.
    Love it!

  5. Fungerer det stadig godt? Jeg vil nemlig lave en lignende løsning og spekulerer på, om bordpladen kan holde til varmen/fugten.

Leave a Reply

