så- og plantedag /sowing and planting

Ahh!

Det er dejligt at have vinterferie!

Dagen i går blev brugt på at have tømmermænd efter en særdeles vellykket housewarming lørdag (jo, jeg havde tømmermænd i to dage – så gammel er jeg efterhånden!).

Men i dag. I dag har jeg haft jord under neglene:

Pelargonierne i kælderen var begyndt at skyde, så jeg tog dem op og ud i fyrrummet, pudsede dem af og gav ny jord. Et par af duft-pelargonierne så mere end almindeligt triste ud, men jeg prøver en genoplivning i stuen.

pelargonier

 Jeg har også sået de ærteblomstfrø jeg fik af Lene (jeg venter med resten til slutningen af marts!) og alle mine dahliaer (120 frø!). Og så har jeg sået citrongræs og thai-chili.

pelargonier2.jpg

Dahliaerne og ærteblomsterne skal indtil videre bo i fyrrummets vinduer, men pelargonierne, citrongræsset og chilien fylder allerede godt i stuens vinduer….

Det var skønt igen at få jord under neglene

Winter break is great!

Yesterday was spent being slightly hungover from our housewarming party on saturday (yes I was hungover for two days – what’s going on with that?). But today. Today I’ve been playing with dirt🙂

The Pelargoniums started growing besides the fact that they have been staying in a cold basement, so I took them up and into the boiler room where I cleaned them up and gave them some new dirt. Some of the scent-pelargoniums looks like they are about to die, but I’m going to fight for their survival🙂

After replanting the potted plants, I started sowing a bit: I sowed the sweet Peas from Lene (the rest will wait until the end of March!) and my Dahlias (120 seeds!) and I also sowed some lemon grass and some Thai Chili. The Sweet Peas and Dahlias will stay in the boilerroom, but the rest is already sitting in the livingroom windowsills – and taking up a lot of space. I might have to rearrange them.

It was great getting dirt under my finger nails again (do you use that expression in English?)!

5 responses to “så- og plantedag /sowing and planting

  1. Du har da haft rigtigt travlt! Citrongræs, viiildt! Jeg har siddet og lurekigget din frøsamling, jo der er inspiration :o) Mit hus er i øvrigt også hvidt med blå vinduer og døre…

  2. Yes, we use that expression, and your pelagoniams look great!

  3. Det bliver da sjovt og se hvor meget der lykkes du er jo kommet godt igang, pelargonier kan man jo aldrig få for mange af om sommerne.

  4. @ Linda: Lad dig bare inspirere – det er lisså sjovt som at sy og stríkke! – Og så har vi tvillingehuse🙂

    @Ruth: Thank you! And it’s funny how many expressions we use daily are just translated, isn’t it?

    @ jonna: indtil videre ser det godt ud, men jeg får brug for voldsomt mange potter til alle de små spirer! Jeg elsker også pelargonier – og har lige opdaget duft-pelargonierne som jeg synes er vidunderlige!

  5. Pingback: haven update / garden update « Uld og Urter

Leave a Reply

