FO: Mobile Mittens

Jo altså, jeg er jo færdig med Rasmus’ SMS vanter. De er ligesom to vanter i en, pulsvarmere med flap (så de bliver til vanter) og tommelfingeren er med hul så man nemt kan få fingeren frem og bruge den til at sms’e. Ei – det er svært at forklare… Her er et billede:

DSCN3341

The mittenwith the flap down - and you can see the thumb-hole.

 

De er strikket fra toppen af fingrene og ned (så er det nemmere at finde den rigtige størrelse + unødvendigt med strikkeprøve) med magic loop metoden. Så har jeg strikket med et stykke garn hen over midten ved bunden af fingrene, og strikket videre til tommelfinger-hullet, hvor jeg har har gjort det samme. Til sidst har jeg taget lidt ind inden jeg lavede ribben, som ikke er så lang på Rasmus’ vanter, fordi han har en lidt mærkelig jakke, så der ikke er plads til mere end 5 cm.

DSCN3344

Here you can see one open and one closed mitten. And the texting part..

 

Inspirationen til hvordan jeg skulle lave flappen kommer herfra – bortset fra at jeg ikke har lavet fingre.. Hullet i tommelen er noget Rasmus fandt på – og jeg har også set det f.eks. her hos Drops.

Så det er ikke specielt originalt, men de er edderman’me seje – man ved det når klassekammeraterne (som er ca. 11 år!) spørger om jeg ikke også vil lave sådan nogle til dem (tror jeg ikke lige nu, men skriver opskriften ned – og så kan de tage den med hjem til dem de nu kender der strikker!)

Og så er de dejligt varme. De er lavet af Grønhøj Garn’s Peru uld – som er vældigt billigt ( ca. 13 kr pr. nøgle). Det er100 % uld, og skal vaskes i hånden. Og de er strikket på 5 mm pinde. Mønster kommer nok snart. Flere detaljer kan ses her på Ravelry.

So I’m done with Rasmus’ text – mittens (MobileMittens, CellMittens…don’t know yet..). They are flap top mittens with a hole in the humb, so you can use the thumb when you write a text-message. It’s kind of hard to explain. See the pic 🙂

They were knit tip down (so it’s easier to find the right size, ehich makes gauge swatch unessecary) using the magic loop method. I got the inspiration for the flap  here  – except I made them mitt style without the fingers. Rasmus came up with the idea for the hole in the thumb – but I’ve also seen it at Drops .

So it’s not a new thing – but they are very very cool (you know they are when the son’s classmates (who are 11 yo) ask me to make some for them, too! (I won’t though. But when I’ve written the pattern down, I’ll get them copies so they can pass them on to their personal knitters)..

They are warm! Made in the very inexpensive ( € 1,70) Grønhøj Garn Peru Wool.100 € wool, hand wash.I knit on 5 mm needles. Pattern very soonish! More details at Ravelry!

3 responses to “FO: Mobile Mittens

  1. Hvor ser de dejlige ud – men han skal altså ville det, skal han – jeg ville beholde fingrene inde i de der lækre varme uldvanter… 😉

  2. Tak tak – Og han vil åbenbart gerne sms’e 🙂 For fingrene kommer tit frem (undtagen når han står ved bussen og venter – eller slås med sne.

  3. this is very useful, i would love to knit something like this to enable me to use my fingers freely.

Leave a comment